Menu
A07.jpg

Cerca nel sito:
News
Link
http://www.nomesito.com
chips
Null
What is the Alice Project?
16.jpg


















The Alice Project
is based on a revolutionary idea, transformed into educational practice: “Teach to know the mind and heart.
Based on this knowledge, it will be easier for the students to have a better relationship with themselves,with the people around them and with the environment.
They will act with more awareness.” The method has being inspired by transpersonal psychology which affirms that we are a bio-psycho-spiritual unity.
And this is also the ancient Indian Wisdom.

The Alice methodology has been defined “the new pedagogy for the third millennium” by professor Andrea Bocconi, psychotherapist, writer, and an important representative of psychosynthesis in Italy.

Shankaracharya, the highest authority of the Hindus,said that “the school illuminates the students’ life, taking them into the divine world that lays in their hearts”.


Il Progetto Alice si basa su un’idea rivoluzionaria trasformata in pratica educativa:
“Insegnate a conoscere mente e cuore. Sulla base di questa conoscenza, per gli studenti sarà più facile avere un buon rapporto con se stessi, con le persone che li circondano e con l’ambiente in cui vivono, agendo con maggior consapevolezza.” Il metodo si è ispirato alla psicologia transpersonale, che afferma l’indivisibilità tra corpo, mente e spiritualità. Questa è anche l’antica Saggezza dell’India.

È stato definito “la nuova pedagogia per il terzo millennio” dal prof. Andrea Bocconi,
scrittore, psicoterapista, esponente di rilievo della psicosintesi in Italia.
Shankaracharya, la massima autorità degli Induisti, ha detto che “la scuola illumina la vita degli studenti
A_Bocconi.jpeg

















Why is it called The Alice Project?
A05.16.jpg



Luigina de Biasi explains: "Alice in Wonderland is a well-known story written by Lewis Carroll.
A young girl, bored by school books,
falls asleep and goes on a fantastic journey through her subconscious, guided by a white rabbit.
Like the young Alice of the story, the students of the Alice schools are invited every day to explore their inner world.
But without being involved in the dance of their thoughts
and the resulting emotions.
The Wise Rabbit says:
"You are not your body, you’re not your thoughts and emotions!
You are the witness of this all!”.

The Wise Rabbit was chosen as the mascot of the schools
and for the stories of the Alice Project.
It represents the Guru who guides the students
beyond conflicts and separations, through silence, meditation, introspection and a correct way of knowing.
It leads to the Silent Mind through the discovery that the world is not as it appears and that we are a great inseparable Whole.
Then, like Alice, the students return to normal life in the classroom, to continue a different journey
in the world as it appears, through school books, but with a newly acquired awareness.
Thus, as noted by the Vice Chancellor of the Sanskrit University of Benares,
“the school combines a modern teaching with attention to spirituality and moral values”.

Luigina de Biasi.png

Spiega Luigina de Biasi: “Alice nel Paese delle Meraviglie
è una famosa storia scritta da Lewis Carroll.
Una ragazzina, annoiata dai testi di scuola, si addormenta e compie un fantastico viaggio nel suo subconscio, guidata da un bianco coniglio.
Come Alice della storia, anche gli studenti del Progetto Alice,
ogni giorno, sono invitati ad esplorare il loro mondo interiore.
Ma senza essere coinvolti nella danza dei loro pensieri e onseguenti emozioni.
Dice il Coniglio Saggio: “Tu non sei il tuo corpo, tu non sei i tuoi pensieri e le tue emozioni! Tu sei il testimone di tutto questo!”.

Il Coniglio Saggio è stato scelto come mascotte della scuola e delle storie del Progetto Alice.
Esso rappresenta il Guru che guida gli studenti oltre i conflitti e le separazioni, attraverso il silenzio, la meditazione, l'introspezione e il corretto modo di conoscere.
E porta alla Mente Silenziosa, attraverso la scoperta che il mondo non è come appare e che siamo un grande Tutto indivisibile.
Poi, come Alice, gli studenti ritornano alla vita normale, in classe, per continuare un viaggio differente, attraverso i libri delle materie scolastiche, nel mondo come appare, ma con una nuova e acquisita consapevolezza.
In questo modo, come ha osservato il Rettore dell’Università di Sanscrito di Benares,
“la scuola unisce un insegnamento moderno con l’attenzione ai valori morali e alla spiritualità”.


The philosophy in all our teaching is based on the understanding that our perception of the external world originates in the mind, so it is our mind that constructs our transient reality depending on many interweaving influences:
• the laws of interdependence;
• the laws of cause and effect;
• the subjectivity of perceptions and dynamic of projections;
• the relativity of boundaries;
• the ever changing nature of our thoughts and feelings.

Our aim is to explore our understanding of self

A04.jpg

Our aim is to explore our understanding of self

These universal understandings and values originate in diverse philosophies and spiritualities, including Buddhism, Hinduism, Islam, Jainism, Christianity, etc. and likewise our philosophy is not exclusive to one religion but embraces all of them; we are and we teach without borders. Children are encouraged to know and understand their own traditions, and through these traditions the universal truths are conveyed.
interfaith.png


The Alice Project is based on the concept of Unity. Unity of the Body, the Mind, and the External world
What we call external reality is nothing but an illusion, a wrong perception of our dualistic mind,
Reality is without borders and is not independent from the mind; Mind is a ‘place'
an unrecognized projection of our narrow ego - consciousness.
where people of different countries and traditions are able to meet and understand each other, communicate beyond thoughts without discrimination or language barriers
- using the power of silence.


Mind
A01.jpg
Mind is the place where we can defeat suffering, wars, injustices, and create harmony.

This is Universal Education.

Alice Project is an educational method aimed to help people discover and realize, first, the unity within ourselves (the integration of the conscious mind with the unconscious), then a unity with the so called external reality. If we do not help students to understand this, they are wasting time at school and, what is worse, they risk wasting their whole life.

TESI & RICERCHE

TESI UNIVERSITARIE

Andrew Pond Davis “Unire Saggezza e Compassione: buddhismo Impegnato socialmente nella scuola del Progetto Alice” - Senior Thesis Religious Studies – Stanford University - California ( U.S.A.) - May 2001 (Inglese)

Chiara Ramon “Universal Education Alice Project: un innovativo paradigma educativo” - Facoltà di Scienze dell’educazione - Università degli Studi di Torino – Anno accademico 2009/2010

Emilia Rossi “Alice Project” - Facoltà di Scienze dell’educazione - Università degli Studi di Genova - Anno accademico 2009/2010

Lorenzo Rosato “School ‘Quality and Effectiveness’ and parental attitudes towards education in Rural India and Insights from the Alice Project”- Facoltà di Economia e Management – Università degli Studi di Firenze - Anno accademico 2013/2014

Rocco Morabito “L’errore di Cartesio La decrescita economica come necessità sociale” - Facoltà di Scienze Politiche - Corso di Laurea in Relazioni Internazionali e Diplomatiche - Università degli Studi di Napoli “L’Orientale” - Anno Accademico 2014/2015

Franco Marretta “L’istruzione come forma di sviluppo. La scolarizzazione nei PVS con un approfondimento del caso indiano” - Facoltà di Scienze dell’economia - Università degli Studi Niccolò Cusano - Telematica Roma - Anno accademico 2014/2015

Alice Lugnan – Educatore sociale e culturale - “Educare alla Pace. Scuola di Alice: nuovo Paradigma Educativo”- Facoltà di Psicologia e Scienze della Formazione Alma Mater Studiorum Università di Bologna - Anno accademico 2015/2016

Elisabetta Festa “La formazione scolastica nel rispetto dell’ individualità: l’nclusione scolastica nel contesto del Centro Diurno Raggio di Sole”- Dipartimento di Scienze Umane e Sociali – Corso di Laurea in Scienze dell’educazione – Università degli studi di Bergamo – Anno accademico 2019/2020

Laura Romano - Pedagogista - “Progetto Alice: psicosintesi e pedagogia del conoscere” - Psychofenia - unisalento.it. - pubblicazione editoriale N. 43-44/2021


RICERCA

Informativa Privacy | Privacy Policy
Informativa sui Cookie | Cookie Policy